villhabarn.se
villhabarn.se - för ofrivilligt barnlösa

Det är jättejobbigt att gå ner i vikt! Det innebär en livsstilsförändring

– Om man har PCOS och är överviktig ska man ha långsiktiga och realistiska mål när det gäller att gå ner i vikt. En liten och stabil viktnedgång påverkar troligen sjukdomen positivt. Jojobantning däremot är inte effektivt utan resulterar ofta istället i en viktökning, säger Åsa Lindblad, dietist vid Karolinska sjukhuset i Stockholm.

Åsa Lindblad jobbar med kostbehandling enligt Rochemetoden och då utgår man från patientens BMI (=body mass index, d v s vikten i kg genom längden i meter i kvadrat). Det handlar inte om några extrema mål utan om en viktminskning på mellan 0,8 och 10,5 kg under flera månader.

Midjemåttet är viktigt och mäts varje gång patienten kommer på besök hos Åsa Lindblad. Om man har mycket bukfett, så kallad äppelfetma, ökar det risken för hjärt-kärlsjukdomar. En stor rumpa, päronfetma, är inte lika riskfyllt. Kontakten med dietisten brukar pågå i fyra månader med ett besök i månaden.

– Steg ett är att minska på fettkonsumtionen. Det gäller att hitta fettet i maten och byta feta produkter mot magra. För övrigt gäller den gamla väl beprövade kostcirkeln. Ofta är det aktuellt att äta mer fibrer och dra ner på proteinet, säger Åsa Lindblad.

Att följa hennes råd innebär att man äter mat som är bra för alla, alltså ingen extrem bantarmeny. Regelbundna måltider och frukt som mellanmål. Motion och diet är minst lika effektivt som mediciner och har dessutom inga biverkningar.

Vad händer då man går ner i vikt eller motionerar?
Kroppsvikten kan reglera aktiviteten av manligt könshormon vid PCOS. Högt blodtryck är också en orsak till att minska vikten. Vid motion förbättras insulinkänsligheten och risken för diabetes minskar därmed.

Patienter med PCOS klagar ibland över att när de motionerar så går de upp flera kilo. Men det behöver inte vara negativt. Den här gruppen har en bra ben- och muskelmassa på grund av den ökade produktionen av manligt könshormon. Och muskler väger mer än fett. PCOS-kvinnor har mindre benägenhet för benskörhet.

I vilken ände ska en överviktig kvinna med PCOS börja om hon vill försöka göra något åt vikten?
– Prata med distriktsläkaren och be om en remiss till dietist. Du måste stå på dig om du har PCOS och är överviktig. Många upplever att de inte får den hjälp de behöver när de går till vårdcentralen eller sin vanliga gynekolog. Enligt vårdgarantin har man rätt att få vård inom tre månader efter remissen. Om det inte är möjligt hos närmaste vårdgivare ska man hänvisas till en annan vårdinrättning.

När är det dags att gå till doktorn?
– Om man känner av övervikten som att man blir andfådd av att gå i trappor. Tester som man gjort visar att man kan ha ökad risk för hjärt-och kärlsjukdomar. Eller att man har förändringar i vikten, antingen upp- eller nedgång, säger Åsa Lindblad.

Hon poängterar att det är betydelsefullt för kvinnor att vara normalviktiga av flera skäl. Om man planerar att bli gravid, eftersom mens och ägglossning ofta rubbas vid kraftig över- eller undervikt. Men man ska se till att ha en bra framförhållning. Ett rimligt mål kan vara att gå ner mellan ett och tio kilo under fyra månader.

Det gäller att också psykiskt acklimatisera sig till den nya vikten. Det krävs inte så stor viktnedgång för att man ska märka ett positivt resultat. Dessutom innebär en förlossning större risker om man är kraftigt överviktig. Överviktiga kvinnor löper även risk att drabbas av graviditetsdiabetes och högt blodtryck.

Oavsett graviditet är flera besvär förknippade med övervikt: högt blodtryck hjärt/kärlsjukdomar andningssvårigheter sömnsvårigheter nedstämdhet mag/tarmproblem.

Åsa Lindblad har personlig erfarenhet av övervikt efter sina graviditeter.
– Det är jättejobbigt att gå ner i vikt! Det innebär en livsstilsförändring. Många behöver professionellt stöd för att klara av det. Och motion är jätteviktigt.

Själv började Åsa Lindblad att träna i femminutersintervaller. Man förbränner också genom att ta på overallen, knyta skorna och gå nerför trappan. Om man börjar med kontinuerlig träning fem minuter varannan dag slipper man träningsvärk. Sen kan man öka på mer och mer.

 

av Kerstin Fredholm
Fler atiklar inom samma ämne

Det går inte att kommentera, men trackbacks och pingbacks är öppen.